کاج پرتال
منو موبایل

کاج پرتال

طراحی وب سایت

بسیاری از افرادی که قصد انجام عملیات طراحی سایت برای توسعه کسب و کار خویش را دارند، با این چالش مواجه هستند که بهترین گزینه جهت طراحی وبسایت کدام روش است. روش های متنوعی برای طراحی وبسایت وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایب مختص به خود می باشند.

طراحی سایت

برخی از افراد به دلیل انتخاب روشی اشتباه در طراحی وبسایت متحمل هزینه های بسیار سنگینی می شوند. آمار نشان می دهد که درصد بالایی از کسب و کارهای اینترنتی در همان ماه های ابتدایی با شکست مواجه می شوند. به همین دلیل نیاز است که شروع پروژه طراحی وبسایت با دقت و وسواس زیادی صورت پذیرد.

هر کسب و کار بایستی با توجه به نیاز و ظرفیت خود، روشی مناسب جهت طراحی وبسایت را انتخاب نماید. ما در این مقاله کاربردی سعی داریم روش های مختلف طراحی وبسایت را معرفی نماییم و قابلیت های هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم.

دسته بندی کلی روش های طراحی سایت

در حالت کلی سه روش برای طراحی سایت وجود دارد که این سه روش شامل کدنویسی، CMS کد باز و CMS اختصاصی می باشد. طراحی سایت با کدنویسی از طریق زبان های برنامه نویسی مختلف از جمله Asp.net، php، Ruby، Python و غیره صورت می پذیرد. طراحی سایت از طریق کدنویسی نیازمند تخصصی بسیار بالا می باشد و انجام این عملیات مدت زمان زیادی را می طلبد. با استفاده از زبان های برنامه نویسی می توان یک وب سایت را دقیقا بر اساس نیاز مالک وب سایت طراحی نمود.

در حال حاضر طراحی سایت از طریق های سیستم های مدیریت محتوا (CMS) از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. CMS شامل دو نوع کد باز و اختصاصی می باشد. سیستم های مدیریت محتوای کد باز پلتفرم هایی از جمله وردپرس، جوملا، مجنتو، پرستاشاپ و غیره را شامل می شود.

این گونه سیستم های مدیریت محتوا در حقیقت سیستم های سایت سازی هستند که از طریق کدنویسی توسعه دهندگان در اختیار عموم قرار می گیرند. طراحی وبسایت از طریق CMS کد باز بسیار ساده است و حتی کاربران عادی با وجود عدم آشنایی با علم برنامه نویسی می توانند با طی نمودن یک دوره کوتاه آموزشی تبدیل به طراح سایت شوند.

طراحی وب سایت

سیستم مدیریت محتوای اختصاصی روشی دیگر جهت انجام طراحی وب سایت می باشد که تفاوت زیادی با CMS کد باز دارد. CMS اختصاصی معمولا برای شرکت های بزرگ استفاده می شود و این شرکت ها از طریق تیم های برنامه نویسی یک CMS مختص به خود را به وجود می آورند. به این ترتیب فقط شرکت سازنده CMS به این سیستم دسترسی دارد و توسعه آن نیز از طریق برنامه نویسان شرکت صورت می پذیرد.

اهمیت بالای فاکتور امنیت در طراحی سایت

امنیت یکی از معیارهای بسیار مهم در طراحی سایت می باشد که در صورت نادیده گرفته شدن صدمات جبران ناپذیری را به همراه خواهد آورد. اگر وب سایت ها دارای حفره ها یا منافذ امنیتی باشند ممکن است مورد تهاجم هکرها قرار گیرند و به اصطلاح هک شوند.

در صورت هک شدن یک وب سایت، اطلاعات بسیار مهمی به دست هکرها خواهد افتاد. در چنین حالتی اعتبار وب سایت از بین خواهد رفت و کاربران اعتماد خود را نسبت به سایت از دست خواهند داد. در نتیجه معیار امنیت وب سایت به شدت در موفقیت یا عدم موفقیت یک سایت تاثیرگذار است و بایستی مورد توجه قرار گیرد.

انواع طراحی سایت

طراحی سایت با استفاده از زبان های برنامه نویسی و CMSهای اختصاصی توسط یک برنامه نویس یا تیمی از برنامه نویسان انجام می شود. این افراد بایستی به حوزه امنیت وبسایت کاملا مسلط باشند. در چنین حالتی می توان انتظار داشت که یک وب سایت با ساختار امنیتی فوق العاده طراحی گردد.

اما اگر برنامه نویسان اصول امنیتی را در زمان طراحی نادیده بگیرند به آسانی هک خواهند شد. در سمت مقابل سیستم های مدیریت محتوای کد باز بزرگ همچون وردپرس، به دلیل اینکه توسط هزاران برنامه نویس توسعه می یابند دارای امنیت قابل قبولی هستند.

البته یک طراح نیز بایستی اصول امنیتی را در فرایند طراحی وبسایت رعایت کند. فرضا در وردپرس استفاده از قالب ها و افزونه های قابل اعتماد و به روز رسانی مستمر آنها یکی از عوامل موثر در ایمنی وب سایت می باشد. همچنین به هیچ عنوان نبایستی از آپدیت هسته وردپرس غافل شد. در نتیجه طراح وب سایت فارغ از روش طراحی می تواند بیشترین تاثیر را در تامین امنیت وبسایت داشته باشد.

ضرورت توسعه وب سایت در آینده

در فرایند طراحی سایت بایستی به این نکته توجه داشت که یک وب سایت در آینده نیاز به توسعه خواهد داشت. یک کسب و کار آنلاین در ابتدا ممکن است دارای امکانات پایه ای باشد و همگام با رشد درآمد وب سایت، این امکانات نیز بایستی توسعه یابند. وب سایت طراحی شده باید این پتانسیل را داشته باشد که با گذشت زمان بتوان امکانات و قابلیت جدیدی به آن اضافه نمود.

عملیات ارتقاء و توسعه وب سایت به وسیله زبان های برنامه نویسی و سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی، بایستی توسط همان تیم برنامه نویسی سازنده انجام شود. برای این گونه تغییرات نیز باید زمان و هزینه بالایی صرف شود زیرا نیازمند انجام کدنویسی بسیار پیچیده ای می باشد. اما به هر حال این مزیت و جذابیت را دارد که تغییرات دقیقا بر اساس نظر مالکین وب سایت اعمال گردد.

از سوی دیگر طراحی سایت به وسیله سیستم های مدیریت محتوا، این مزیت را دارند که ارتقاء و توسعه وب سایت در آنها به سادگی امکان پذیرد. در واقع توسعه دهندگان امکانات مختلف را در قالب افزونه ها در سطح وب منتشر می سازند که از این طریق، طراحان به سادگی می توانند این افزونه ها را نصب و فعال نمایند. اما بایستی بدانیم که این افزونه ها برای میلیون ها کاربر ساخته شده اند و نبایستی انتظار داشته باشیم تمامی انتظارات ما را برآورده سازند. فرضا در یک CMS قدرتمند همچون وردپرس امکانات بسیار زیادی همچون پرداخت آنلاین، فروشگاه ساز، پنل کاربری، علاقمندی ها، امنیت و غیره از طریق افزونه ها به سادگی در اختیار طراحان قرار می گیرد.

دگرگونی عظیم وب سایت ها با قرار گرفتن در لیست نتایج برتر گوگل

فارغ از اینکه طراحی سایت با چه روشی انجام شده است، یک طراح بایستی استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو بالاخص گوگل را در فرایند طراحی وبسایت رعایت کند. بدون تردید یکی از مهمترین عوامل در موفقیت و رشد کسب و کارهای آنلاین انجام صحیح و قانونمند عملیات سئو سایت می باشد. در واقع با انجام عملیات سئو یک وب سایت می تواند خود را در لیست نتایج گوگل قرار دهد.

وب سایت ها با رعایت مستمر استانداردهای گوگل در یک بازه زمانی بلندمدت، می توانند امید داشته باشند که در میان نتایج برتر گوگل قرار گیرند. بدون شک به دست آوردن یکی از جایگاه های برتر گوگل منجر به افزایش تصاعدی فروش در کسب و کارهای آنلاین خواهد شد. در نتیجه صرف هزینه برای انجام عملیات سئو سایت نبایستی به عنوان مانعی در انجام این عملیات سرنوشت ساز قرار گیرد.

هزینه راه اندازی وب سایت

یکی از معیارهای اصلی در طراحی وب سایت ها، بخش هزینه ها می باشد که عدم توجه به این بخش مشکلات بسیار زیادی را به همراه خواهد آورد. هزینه های وب سایت ها به سه دسته راه اندازی، نگهداری و توسعه تقسیم می شوند. هزینه راه اندازی شامل هزینه هایی است که برای ایجاد و انتشار وب سایت در فضای وب صرف می شوند. روش های طراحی سایت متناسب با زحمتی که طراح متحمل می شود دارای هزینه های متفاوتی هستند.

صرف هزینه برای طراحی سایت با توجه به کاربرد و گستردگی حوزه فعالیت کسب و کار بایستی توجیه پذیر باشد. وب سایت هایی که به وسیله زبانهای برنامه نویسی طراحی می شوند به دلیل زحمات زیاد برنامه نویسان و مدت زمان طولانی انجام پروژه، دارای هزینه راه اندازی بالایی هستند. در نقطه مقابل سیستم های مدیریت محتوای کد باز به دلیل سهولت طراحی دارای هزینه راه اندازی بسیار پایینی هستند.

هزینه نگهداری و توسعه وب سایت

با اتمام عملیات طراحی سایت بایستی از روند حرکتی مفید وب سایت نگهداری شود. به هزینه هایی که برای مراقبت از وب سایت صرف می شوند، هزینه های نگهداری اطلاق می گردند. یک وب سایت در طول حیات خود باید به صورت مکرر به روز رسانی شود که عدم توجه به این بخش، مشکلات عدیده ای را به وجود خواهد آورد.

همچنین از وب سایت ها در فواصل زمانی مشخص باید پشتیبان گیری شود تا در هنگام نیاز بتوان اطلاعات آنها را بازیابی نمود. همچنین اعمالی همچون دیجیتال مارکتینگ، برای شناساندن وب سایت به دنیای خارج در موفقیت وب سایت تاثیر به سزایی خواهد داشت. محتوای وب سایت نیز بایستی به صورت پویا تغییر کند و به طور مستمر اطلاعات جدید در اختیار کاربران قرار دهد.

آخرین بخش از هزینه ها نیز شامل هزینه های توسعه وب سایت می باشد. هر وب سایت در ابتدا با امکاناتی حداقلی به وجود می آید. با پیشرفت احتمالی در حوزه کسب و کار آنلاین، وب سایت مورد نظر هم نیازمند توسعه و گسترش خواهد بود. به این ترتیب وب سایت ها در طول حیات خود بایستی برخی مواقع توسعه یابند و حوزه فعالیت خود را گسترش دهند. به این ترتیب همزمان با پیشرفت کسب و کار، وب سایت ها نیز ارتقاء می یابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *